Foundation Board - Thomas Brunner
Thomas Brunner was born 1965 in Balingen. In his youth he was strongly influenced by his spanish grandfather, the judicial/political philosopher Eduardo Felipe González Vicen. From 1983-87 Thomas Brunner studied the movement art Eurythmy (f.e. with Friedhelm Gillert) in Munich and Vienna. 1987 he spent time in Japan, in which time he had a personal encounter with the japanese master of landscape drawing Kaii Higashiyama. Following the invitation by Else Klink, he became a member of the Eurythmeum Ensemble Stuttgart in 1988. Since 1988 he participated in various activities: as assistent at the Forum 3 (a cultural centre in Stuttgart), also in music management, as postman, action artist, teacher at the Free Waldorf School Kiel and inventor of a board game ("World of Towers", Intellego Wooden Games). He is also cooperating with the violincellist Reinhold J. Buhl, the actor Oswald Fuchs and the social artist Johannes Stüttgen. He is initiator and developer of various projects such as: the Account for Initiatives at the GLS-Bank, Bochum, Initiativroom for Art and Social Shaping Kiel, Free Summer University in Cottbus. He designed the Oval-house in Kiel-Gaarden. He is also the initiator of the Foundation for Independent Education (FIE). From 2002 - 2009 Thomas Brunner was teacher at the Free Waldorf School Cottbus. Since then he is working as freelance artist, lecturer and seminar teacher.
Currently Thomas Brunner is working on a research and initiative project at the D.N. Dunlop Insititute under the title:
"Kapitalverwaltung durch das Geistesleben".
Publications (in german):
Kunst & soziale Frage (1993)
Die Evolutionsreihe und die vier Temperamente –
Skizze eines eurythmischen Schulungsweges (1995)
Die Eurythmie als naturwissenschaftlicher Illusionismus –
Anmerkungen zur Dogmatisierung eines Missverständnisses (1998)
Goethes Lebenswirklichkeit – Gedanken zu Goethes 250. Geburtstag (1999)
Einige grundsätzliche Überlegungen zur Finanzsituation des Bildungswesens (1999)
Erich Fromm und seine Sozialpsychologie
in ihrem Verhältnis zur Anthroposophie Rudolf Steiners (2000)
Anmerkungen zur allgemeinen Bildungskrise (2000)
Die verschleierten Hintergründe der "Rassismus-Debatte" (2000)
Der Clown der vier Temperamente – Zum Tod von Frieder Nögge (16. Oktober 2001)
Was kann Leitbildarbeit für die Entwicklung der Waldorfschule bedeuten? (2001)
Vom EinweihungsCharakter der Liederzyklen Franz Schuberts (2002)
Freiheit und Liebe (2003)
Kunst und Erkenntnistheorie (2004)
Neuherausgabe (und Vorwort): Paul Asmus, Das Ich und das Ding an sich (1876 / 2004)
Friedrich Schiller –
Die Kunst als Weg zur menschenwürdigen Gesellschaft (2005)
Abstraktion und soziale Wirklichkeit –
Rudolf Steiners Geisteswissenschaft und die soziale Frage der Gegenwart (2005)
Der Eurythmie-Professor und seine ebenso staatlich anerkannte Kollegin (2006)
Vom ethischen Investment zum ethischen Individualismus –
Versuch einer Gegenwartsimagination (2006)
Das offenbare Geheimnis des Fußballspiels (2006)
Eine etwas andere Weihnachtsbetrachtung –
Gedanken zu Mozarts Oper Die Entführung aus dem Serail (2006)
Kapitalverwaltung durch das Geistesleben (2007)
Ambivalente Entwicklungen –
Weltrisikogesellschaft und sozialer Organismus. (2007)
Zur Aktualität des Bildungsideals Wilhelm von Humboldts (2007)
Das bedingungslose Grundeinkommen-
und die Notwendigkeit einer Befreiung des Geisteslebens aus staatlicher Vormundschaft (2008)
Jakob Böhme
Ralf Gleide / Thomas Brunner ; Zwei Vorträge (2009)
Reviews:
Menschenbildung und Staat –
Das Bildungsideal Wilhelm von Humboldts angesichts der Kritik des Humanismus
Von Dietrich Spitta (2006)
Zur Christuswirksamkeit im sozialen Leben –
Wie entsteht soziale Entwicklungskraft?
Von Corinna und Ralf Gleide (2006)
Weltrisikogesellschaft – auf der Suche nach der verlorenen Sicherheit.
Von Ulrich Beck (2007)
Goethes Einweihung und sein Märchen von der grünen Schlange und der schönen Lilie
Von Dietrich Spitta (2008)
Homepage:
www.atelier-theater.deback